תמונה של איש על אופניים

בלוג

כאבי גב תחתון – LOW BACK PAIN

אדם מרים קופסה ואישה עוזרת לו

המושג אבולוציה מגיע מהמילה הלטינית “evolvere” שמשמעותה התפתחות ע”י תהליך הדרגתי של התאמות והסתגלות לתנאי הסביבה ותנאי המחייה. במהלך השנים התפתח האדם מהליכה על ארבע גפיים להליכה על שתי הרגלים האחוריות. יש שתי גישות באבולוציה לגבי הסתגלות גוף האדם לתנאי ודרישות החיים החדשים של הליכה על שתי רגלים ושימוש בידיים. מצד אחד מבנים אנטומים רבים בגופנו ובגב התחתון בפרט זהים ליונקים ההולכים על ארבע, ומצד שני קיימים מספר שינוים אנטומים שמדגימים את מוכנות הגוף לעמידה זקופה. אחת הדוגמאות הינה שהחוליות בבסיס הגב התחתון רחבות יותר ויוצרות בסיס טוב יותר לנשיאת המשקל. לאחר שדנים בהתלבטות האם האבולוציה טובה לאדם מבחינה פיזית, הרי שרוב בע”ח מוצאים את מותם במוות אלים של טורף ונטרף, בני האדם בחמש מאות שנים האחרונות יותר מהכפילו את אורך החיים הממוצע ע”י שימוש בטכנולוגיה. החיפוש לפתרונות מעשיים לרצונות ולצרכים האנושים הביאו את האנושות תוך זמן קצר מאוד לתוחלת חיים ארוכה, ריפוי מחלות, החלפת איברים, בצד חיי נהנתנות שלא קיימים בטבע- רכישת מזון בסופר, אין צורך ללכת ממקום למקום, שינוי מזג אויר כמעט ולא משפיע על חיי האדם, וכאן מתחילה בעיית הגב האמיתית.

כ-80% מכלל אוכלוסיית העולם המערבי יסבלו לפחות מאירוע אחד של כאב באזור הגב התחתון במהלך חייהם, וכמחציתם יחוו אירוע חוזר של כאב. זוהי הסיבה השנייה בשכיחותה במדינות המפותחות לפניה לטיפול רפואי. את כאבי הגב מחלקים לשתי קבוצות

  • כאבי גב ממקור ספציפי
  • כאבי גב לא ספציפים

האיבחון של הקבוצה הראשונה מתאפשר בעקבות שיפורי הטכנולוגיה הרפואית בתחום ההדמיה, יותר ויותר נבדקים מאובחנים עם בעיה שילדית שמופיעה ברנטגן,MRI,CT  וכו’, למרות שכיום הוכח שבמקרים רבים אין כל קשר בין ממצאי ההדמיה לבעיה אותה מציג הנבדק. קבוצה זו מהווה כ-15% מכלל הסובלים מכאבים בגב תחתון. הקבוצה השניה של כאבי גב תחתון ממקור לא ספציפי מהווה כ-85% מכלל המתלוננים על כאבי גב ובמקרים אלו המערכת הרפואית לא מגיעה לידי אבחנה לגבי מקור הכאב.

אם כך מהם הגורמים הלא ספציפים לכאבי גב?

במקרים רבים אורח החיים ומקום העבודה הם הטריגר העיקרי למכאוב, חוסר יכולת של הגוף או חוסר התאמה להתמודדות עם הדרישות החדשות בעולם המודרני. חלק יצביעו על עבודה קשה פיזית: בניין, סבלות כגורם לכאבי גב, חלק יצביעו על אורח חיים יושבני: עבודה משרדית למשך שעות ארוכות, הייטק כגורם לכאבי גב, חלק יצביעו על נהיגה ממושכת ברכב: נהגי משאית, מוניות, אנשי מכירות כגורם לכאבי הגב, חלק יצביעו על פעילות גופנית: חדר כושר, הרמת משקולות, ריצה כגורם לכאבי גב.

דבר אחד משותף לכולם כשל להתמודד עם המטלה שאותה אנו מבקשים מגופנו לבצע.

אז מה ביכולתנו לעשות בכדי לצמצם את תופעת כאבי הגב?

גופנו הינו מכונה מופלאה, לא מושלמת- בעיקר כי אנחנו לא מתחזקים אותה ומקלקלים אותה עם השנים. בערך בגילאי 24-30 רובנו נגיע לשיא היכולת הגופנית, ומשם החיים לוקחים אותנו בירידה. הגוף מגיב בהתאם לכל גירוי חיצוני ופנימי שנפעיל עליו , ולכן אימון של הגוף לביצוע פעולה מסוימת יוביל לשיפור ההתמודדות עם אותה פעולה. אנשים אשר עובדים במקצועות עם דרישות פיזיות קשות חייבים לתחזק את גופם בהתאם. בין עם ע”י חופשות(מנוחה חשובה מאוד להתאוששות הגוף ותהליך בנייתו) , אימוני כח, התאמת סביבת העבודה כך שידרש פחות מאמץ לביצוע אותה עבודה.

במקומות עבודה משרדים התפתח בשנים האחרונות תת תחום בפיזיותרפיה שנקרא ארגונומיה, ומטרתו לייצר סביבת עבודה נוחה ומותאמת באופן ספציפי לדרישות העבודה ולעובד, על מנת להפחית את העומס על גוף האדם. בנסיעות ארוכות, טיסות, ישיבה ממושכת יש לשבור את הרצף הסטטי שגורם לעייפות של מספר שרירים מצומצם באופן מתמשך, הפתרון לקום לעמוד להתהלך מעט באופן יזום וקבוע לפני שמתחילים להרגיש עומס בגב ובוודאי לפני שמופיע כאב גב.

גם העוסקים בפעילות גופנית צריכים להתחיל באופן מתון, על מנת לאפשר לגוף מספיק זמן להגיב לגירוי, להסתגל ולהתאים עצמו בהתאם לפעילות.

כל העצות האלו נועדו לצמצם את הופעת כאבי הגב, במקרים בהם כבר יש כאב גב ניתן לטפל בפיזיותרפיה ע”י מכשור ,טיפול מנואלי, והדרכה על מנת להפחית את הכאב ולקצר את משך האירוע בו המטופל סובל מכאבים.

נסיים בנימה אופטימית, כ-90% מכלל כאבי הגב יחלפו באופן ספונטני תוך 3-6 חודשים, פחות מ 10% יישארו עם כאב כרוני והגבלה מסוימת, ורק מספר מצומצם של מקרים יאלצו להגיע לפתרון הניתוחי.